05-05-2019 - canals del Ticó
05-05-2019 - Perduts 4 bastons a Vallter
05-05-2019

Des del petit poble de Saravillo (municipi de Plan, Sobrarbe, Osca. Valle de Gistaín) surt una pista, on a l'entrada de la mateixa hi ha una petit armari-caseta (no hi ha barrera) amb un dispensador automàtic per treure un ticket de "dret a pas", 3 € per cotxe i 6 € per persona si vas a buscar "setas" (que avui no és al cas). No donava canvi de bitllets (no funcionava) i no vam poder pagar doncs no disposàvem de monedes. Malament! La pista són uns 45 minuts de cotxe tranquil, de primera i segona marxa, va pujant, està en bon estat (qualsevol cotxe) però no es pot córrer molt. El cotxe és deixa a la penúltima corba (cota 1900m) abans d'arribar al refugi lliure de Lavasar.
D'allà surt un camí amb un rètol blanc que diu "EL MONTICIELLO. LA FUEN FRIA" que cal seguir ja a peu.
Sortim a les 8:20. Caminem amb els esquís a l'esquena uns 15 minuts, i després de manera intermitent amb els esquís al peus i a la mà una estona més. Travessem un bosc seguint traces buscant la neu. Un cop sortim a la vall oberta, encara fem algun tram a peu. Pensàvem que hi hauria més neu. Ja veiem les estètiques Agulles de Lavasar i cap allà anem. Fa molt, molt fred i una mica de vent. La neu està molt dura i així continuarà tot el dia. Tot el que hem fet amb esquís ho hem fet també amb ganivetes. El collet entre Peña la Una i les Agulles de Lavasar la neu està molt gelada i alguna volta maria amb ganivetes ens fa patir. Un cop dalt del collet, l'indret calcari és com de pel·lícula de l'Oeste. Seguim pel fons de la vall, vigilant a l'esquerra doncs de tant en tant cauen rocs de dalt.
De lluny ja veiem el coll de la Pala del Puerto (2.607m) i de quina manera ho estan afrontant el grup de francesos que tenim al davant. Es tracta de la part delicada del dia (de pujada i baixada). Un llarg flanqueig que al final és força dret amb un punt d'exposició, malgrat que abaix (mooolt abaix) només hi ha neu. Els francesos que són 8, van amb esquís als peus, a mig camí dubten, 2 tiren endavant amb molta precaució, els altres 6 paren en una zona molt dreta a posar-se els grampons (ufff), la meitat continuen endavant i l'altre meitat torna enrere. Nosaltres ja em pres la decisió de flanquejar amb grampons i piolet. La neu està molt gelada i avui és el més segur.
Un cop superat amb dignitat el coll de la Pala del Puerto toca baixar, però veiem que no hi ha neu continua. Cal travessar de baixada una zona molt gran de roca solta amb caminet i pendent. Per tant continuem amb els esquis a l'esquena tota la baixada dreta i també part de la baixada suau per mandra a fer una transició.
És tard i tenim dubtes. Fa molt fred i vent. Encara queda força estona pel cim.
Mirem de no baixar més del compte i a la que podem, remunten per una entrada encara amb grampons, on finalment ens tornem a posar els esquís que encara no els hi hem tret les pells. Entrem a la Era de las Brujas i direcció SE enfilem fins a l'ample coll del Cotiella. Ja només ens queda l'última pala agònica que no s'acaba mai fins al cim, sense dificultats amb neu molt dura i unes vistes espectacular del Somontano i dels seus pantans. Dia radiant.
A les 13:55 fem el cim de 2912m. Baixada ràpida amb neu dura però que es deixa esquiar bé i gaudir d'allò més.
Tornem per on hem vingut, malgrat la temptació de baixar més estona, però llavors també tocaria pujar més.
Arribem al coll de la Pala del Puerto amb els esquís a l'esquena i grampons. El flaqueig segueix igual de gelat, no s'ha estovat res de res. Com que ja tenim els grampons posats (hehe), el tornem a fer amb grampons i piolet. Hi ha una parella de francesos que fan el flanqueig amb esquís (ufff), però tota la resta ho fa amb grampons. Per triar i remenar.
Un cop superat l'última part delicada del dia, tornem a posar-nos els esquís, per gaudir d'uns viratges tranquils amb les Agulles de Lavasar al fons. Una mica abans de treure'ns els esquís, podem gaudir de 4 viratges de neu primavera crema. Ens fiquem al bosc amb els esquís a les mans, que ens els posem i trèiem per fer una gimcana d'arbres i neu podrida amb força dignitat, doncs podia haver estat pitjor. Finalment ens carregem els esquís a l'esquena i en uns 15 minuts tornem al cotxe a les 17:00h.

8:30h d'activitat amb parades i +1500m de desnivell. Molt fred, vent, neu molt dura i moltes transicions. Un gran dia d'esquí de muntanya i el Cotiella a la butxaca! ;-)

4 amics de Sant Cugat.

Powered by Wikiloc

Camí d'entrada. La foto està feta a la tarda.

Em poso els esquís

Agulles de Lavasar

El flanqueig del Coll de la Pala del Puerto

Al final del flanqueig

Baixada sense neu del coll de la Pala del Puerto

Última pala cimera. Vistes Somontano.